سمینار تروریسم، افراط‌گرایی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا

گزارشی از سمینار «تروریسم، افراط‏ گرایی و امنیت منطقه‏ ای در غرب آسیا»

سمینار «تروریسم، افراط‏ گرایی و امنیت منطقه‏ ای در غرب آسیا» به‏ عنوان یکی از سلسله سمینارهای پیش ‏درآمد «کنفرانس امنیتی تهران» روز ۲۱ آذرماه توسط پژوهشکده مطالعات راهبردی، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌‏المللی وزارت امور خارجه و دبیرخانه دائمی کنفرانس امنیتی تهران با حضور جمعی از مقامات و نخبگان مطالعات و مسائل راهبردی در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‏ المللی برگزار شد و هم ‏اندیشی مفید و تأثیرگذاری در رابطه با موضوعات و محورهای سمینار، که از دغدغه‏ های جدی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در محیط پیرامونی خود به ‏شمار می‏روند، میان شرکت‏ کنندگان صورت گرفت.

هدف سمینار «تروریسم، افراط‏ گرایی و امنیت منطقه‏ ای در غرب آسیا» شناخت بیشتر مسئله تروریسم و افراط‎‏گرایی، ریشه‏ ها، تأثیرات، پیامدها و همچنین راهکارهای مقابله با آن بود. در مراسم افتتاحیه این سمینار، به ترتیب دکتر محمدکاظم سجادپور، رئیس دفتر مطالعات سیاسی و بین ‏المللی، دکتر محمود یزدان‏فام، رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی و دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، دبیر کنفرانس امنیتی تهران، به ارائه مباحث و گزارش‏های درباره اهمیت و اهداف این سمینار و روند کاری آن پرداختند. سپس، دکتر محمود علوی، وزیر اطلاعات، که مهمان ویژه افتتاحیه این سمینار بود، طی یک سخنرانی، ارزیابی مفصلی در مورد تروریسم در غرب آسیا و ریشه‏های تاریخی آن ارائه داد.

بعد از آن، نوبت به برگزاری پنل‏های علمی سمینار رسید. در سه پنل، پژوهشگرانی از مراکز و نهادهای مختلف به ارائه دیدگاه ‏ها و یافته‏ های پژوهشی خویش در مورد تروریسم و افراط‏ گرایی در منطقه، پیامدهای و تأثیرات آن و همچنین راهکارهای مقابله با این پدیده پرداختند. در پنل اول، ریشه‏ های تروریسم و افراط‏ گرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این پنل، بحثی چالشی درباره نسبت اندیشه‏ های فقهی تشیع و اهل تسنن با مسئله تروریسم و افراط‏ گرایی انجام شد و دو پژوهشگر به نمایندگی از این دو مذهب، دیدگاه‏ های خویش را در این مورد بیان کردند. همچنین، در این پنل دو موضوع دیگر شامل چگونگی استفاده داعش از حربه تبلیغات و نسبت میان تروریسم و جرایم سازمان‏ یافته در غرب آسیا مورد بررسی قرار گرفت.

در پنل دوم، تأثیرگذاری و پیامدهای تروریسم و افراط‏گرایی بر غرب آسیا بحث شد. در این پنل، مباحث و مقالاتی درباره رابطه میان وهابیت و تروریسم (با تأکید بر نقش عربستان در ترویج تروریسم و افراط ‏گرایی)، میزان و چگونگی تأثیرگذاری تروریسم بر اقتصاد کشورهای غرب آسیا، نسبت اسرائیل با تروریسم و افراط‏ گرایی و تأثیر تروریسم و افراط ‏گرایی بر سیاست اتحادیه اروپا در قبال غرب آسیا طرح شد و این موضوعات از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پنل سوم به راهکارهای مقابله با تروریسم و افراط‏ گرایی در غرب آسیا اختصاص داشت و در آن، درس ‏های استراتژیک داعش برای غرب آسیا، رویکردهای موجود ضدتروریسم و راه ‏های مقابله با حمایت مالی از تروریسم توسط سه نفر از نخبگان حوزه مطالعات تروریسم و افراط‏ گرایی بحث شد.

در مجموع، سمینار «تروریسم، افراط‏ گرایی و امنیت منطقه‏ ای در غرب آسیا» شرایط مناسبی برای هم ‏اندیشی جمعی از نخبگان مطالعات راهبردی درباره محورهای مورد بحث این سمینار فراهم کرد و در نتیجه این هم ‏اندیشی، ارزیابی نسبتاً جامع و دقیقی از ریشه‏ های تروریسم و افراط‏ گرایی در منطقه غرب آسیا و پیامدها و راهکارهای مقابله با آن صورت گرفت؛ که دستاوردهای آن می ‏تواند برای مراکز و نهادهای فکری، تصمیم ‏گیرنده و اجرایی کشور که به ‏نحوی با مسائل مربوط به تروریسم و افراط‏ گرایی در این منطقه درگیر هستند، مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا