سمینار تروریسم، افراط‌گرایی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا

سمینار تروریسم، افراط‏‌گرایی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا

پژوهشکده مطالعات راهبردی، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌‏المللی وزارت امور خارجه و دبیرخانه دائمی کنفرانس امنیتی تهران در ۲۱ آذرماه ۱۳۹۶ سمیناری تحت عنوان «تروریسم، افراط‏‌گرایی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا» در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‏‌المللی برگزار خواهند کرد. این سمینار بخشی از دومین «کنفرانس امنیتی تهران» است که در ۱۸ دی امسال با عنوان همایش بین‌المللی «امنیت منطقه‌‏ای در غرب آسیا؛ چالش‏‌ها و روندهای نوظهور» با حضور جمعی از نخبگان فکری حوزه مطالعات راهبردی و امنیت منطقه‏‌ای غرب آسیا و مقامات کشورهای مختلف برگزار خواهد شد.

اهداف

یکی از چالش‏‌های کلیدی غرب آسیا در دو دهۀ اخیر به‏‌ویژه چند سال گذشته، رشد اندیشه‏‌ها و گروه‏‌های افراط‏‌گرای تکفیری- تروریستی است که خشونت و تخریب را به مرز بی‏سابقه‏‌ای رسانده و به بازیگری کلیدی در مسائل و تحولات منطقه تبدیل شده‌‏اند. در چنین شرایطی، همان‏گونه که از عنوان سمینار «تروریسم، افراط‌‏گرایی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا» پیداست، هدف آن بررسی تحلیلی ریشه‏‌های فکری و وضعیت تروریسم و افراط‌‏گرایی در غرب آسیا، تأثیر آن بر امنیت این منطقه و سیاست‏‌ها و راهبردهای مقابله با آن است. در واقع، در این سمینار ضمن اینکه تلاش می‏‌شود تبیینی از چرایی و چگونگی شکل‏‌گیری و تشدید تفکرات افراطی و گروه‏‌های تکفیری- تروریستی در غرب آسیا ارائه شود، در راستای کمک به مهار و مقابله با این پدیده شوم و ویران‏گر، راهبردها و سیاست‏‌هایی از سوی جمعی از اندیشمندان و نخبگان حوزه مطالعات راهبردی و امنیت منطقه‏‌ای طرح خواهد شد. همچنین، این سمینار فرصتی برای هم‌‏اندیشی نخبگان و مسئولان درگیر در مسائل و مشکلات منطقه به‏‌ویژه در بحث شیوه‏‌های برخورد با گروه‏های افراط‌‏گرا و تروریستی فراهم می‌‏آورد.

محورها و موضوعات

سمینار «تروریسم، افراط‏‌گرایی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا» در سه محور کلی و در قالب سه پنل، مسائل و موضوعات مرتبط با تروریسم و افراط‏‌گرایی و تأثیر آن بر امنیت غرب آسیا را بررسی می‏‌کند. محور اول به ریشه‏‌ها و زمینه‏‌های شکل‏‌گیری و تشدید تروریسم و افراط‏‌گرایی در غرب آسیا اختصاص دارد. در راستای این محور، در پنل اول سمینار، ریشه‏‌های و زمینه‏‌های هویتی- روانشناختی، اقتصادی- مالی، سیاسی- امنیتی و فرهنگی- آموزشی تروریسم و افراط‏‌گرایی در غرب آسیا مورد بررسی و بحث قرار می‏‌گیرد. در محور دوم، به تأثیرات و پیامدهای تروریسم و افراط‏‌گرایی در غرب آسیا پرداخته می‌‏شود. در پنل دوم، این محور در قالب موضوعاتی همچون تأثیر تروریسم بر وضعیت ژئوپلیتیکی، اقتصادی، زیرساخت‏‌ها و مناسبات قومی و مذهبی منطقه، دگردیسی گروه‏‌های تروریستی و تأثیر آن بر معادلات امنیتی منطقه و نسبت تروریسم و افراط‌‏گرایی با اسلام‏‌هراسی طرح می‏‌شود. سیاست‏‌ها و راهبردهای مقابله با تروریسم و افراط‌‏گرایی در غرب آسیا محور سوم سمینار را تشکیل می‌‏دهد، که در پنل سوم و در قالب چند موضوع شامل مواضع کلامی اسلام نسبت به تروریسم، راهکارها و راهبردهای مقابله با گرایش‌‏ها و نگرش‏‌های افراط‏‌گرایی و تروریسم، رژیم‎‏های منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مقابله با تروریسم، اقدامات و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم و افراط‏‌گرایی و سازوکارهای مقابله با تأمین مالی تروریسم و افراط‏‌گرایی مورد بررسی و بحث قرار خواهد گرفت.

اهمیت

موج جدیدی از تروریسم که عمدتاً مبتنی بر اندیشه‏‌های مذهبی افراطی است، ریشه در تحولات چندین دهه گذشته دارد که پس از جنگ سرد، به یکی از چالش‏‌های کلیدی نظام بین‌‏الملل تبدیل شد. در دو دهه گذشته مقابله با تروریسم از دستورکارهای اصلی سیاست خارجی و امنیتی بسیاری از کشورهای جهان به‏‌ویژه قدرت‏‌های بزرگ بوده است. غرب آسیا و دو مجموعه امنیتی کناری آن یعنی آسیای جنوبی و شمال آفریقا مرکز اصلی پرورش و رشد این موج از تروریسم هستند. در چند سال اخیر به‏‌خصوص پس از ناکامی تحولات موسوم به «بیداری اسلامی» یا «بهار عربی»، این موج از تروریسم سر بر افراشته و بخش وسیعی از منطقه غرب آسیا را به عرصه تاخت و تاز خود تبدیل کرده است. در این میان، عراق و سوریه بیشترین هزینه را از اقدامات تروریست‏‌های تکفیری متحمل شدند و جمهوری اسلامی ایران که متحد این دو کشور محسوب می‌‏شود نیز در راستای کمک به متحدین خود وارد عرصه تقابل با گروه‌‏های تروریستی در این کشورها شده است. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران همیشه در معرض تهدید گروه‌‏های تروریستی افراط‏‌گرای مختلف قرار داشته و در این مورد نیز متحمل هزینه‌‏های قابل توجهی شده است. در چنین شرایطی، شناخت ریشه‌‏ها و زمینه‏‌های تروریسم و افراط‏‌گرایی در غرب آسیا، تأثیر تروریسم و افراط‌‏گرایی بر مسائل و موضوعات کشورهای منطقه و ارائه راهبردها و راه‏کارهای مقابله با این پدیده اهمیت فراوانی برای جمهوری اسلامی ایران دارد. در سمینار «تروریسم، افراط‏‌گرایی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا» این امکان فراهم می‏‌شود که محققان و کارشناسان حوزه مطالعات راهبردی و مسائل منطقه‏‌ای به بیان دیدگاه‏‌ها و نظرات خود در مورد محورها و موضوعات مورد بحث بپردازند؛ تا از رهگذر آن، درک و شناخت بهتری از ریشه‏‌ها و زمینه‌‏های تروریسم و افراط‏‌گرایی و پیامدها و تأثیرات آن بر مسائل غرب آسیا حاصل شود و همچنین، سناریوها و راه‏کارهایی برای تصمیم‏‌گیران و مجریان سیاست‏‌های جمهوری اسلامی ایران در موضوعات و مسائل منطقه به‌‏ویژه تروریسم و افراط‏‌گرایی ارائه گردد.

مخاطبان

مخاطبان «تروریسم، افراط‏‌گرایی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا» طیف وسیعی از نخبگان فکری و اجرایی کشور هستند. نخبگان فکری شامل دانشگاهیان و کارشناسان مراکز پژوهشی و دستگاه‌‏های اجرایی کشور، به‏‌ویژه کسانی که در حوزه مطالعات راهبردی و مسائل منطقه غرب آسیا فعال هستند یا به این موضوعات علاقه دارند، می‏‌شود؛ یعنی افرادی که با مطالعات و تحقیقات خود به فرآیند تصمیم‌‏سازی کشور در رابطه با مسائل و موضوعات منطقه به‏‌ویژه تروریسم و افراط‌‏گرایی به‌‏طور غیرمستقیم کمک می‏‌کنند. منظور از نخبگان اجرایی نیز کسانی هستند که در مراکز تصمیم‏‌گیری و اجرای تصمیمات کشور در مورد مسائل غرب آسیا به‏‌خصوص تروریسم و افراط‏‌گرایی نقش ایفا می‏‌کنند. در واقع، این سمینار محلی برای هم‌‏اندیشی این دو طیف از نخبگان در مورد برخی از چالش‏‌ها و مسائل اساسی پیش‏روی کشور در منطقه به‏‌شمار می‏‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا